384-oji
istorija. Lietuvoje šventė skaitytojams - knygų mugė. Ir aš ten būsiu, nes
pakviestas.
Ta
proga pašnekėsiu apie mūsų prarastą savigarbą.
Nes
šūdas užvirė.
Aš
nesu rašytojas, tačiau gal juo noriu tapti. Aš nežinau.
Eina
gandas, jog mūsuose vis labiau populiarėja savi autoriai. Nieko nuostabaus -
rašo visi kas gali ir kas negali.
Lietuvoje,
jei MIRTINAI norisi rašyti, knygas žmonėms reikia rašyti veltui su reikalavimu,
kad nė viena leidykla nepasinaudotų tavo darbu, kad leidykla nepavogtų tavo
kūrinių, kad leidyklos neatimų iš tavęs autorinių teisių metams-penkeriems.
Tuoj
paaiškinsiu kodėl VELTUI.
Pasiūliau
vienai solidžiai leidyklai pasaką, maždaug 200 psl apimties - knygą. Man
pasiūlė 500€ honorarą ir ne daugiau.
pabrėžiu:
leidykla stambi, įėjus visur viskas naujai tviska, marmurai spindi...
Man
leidyklos redaktorė sako: "Jūs nuostabiai rašote. Jūs taip puikiai parašėte,
jog reikėtų paprašyti iš Kultūros ministerijos finansavimo, jei gautume, tai jums
tada galėtume sumokėti 800€."
O
aš pagalavojau: "O tu rupūže, kaip daug man čia atseikėsit! O kiek jūs iš
to gausit ir uždirbsit?"
Balsu
nepasakiau - kartais būnu labai tolerantiškas ir kultūringas, bet min tyliai
pridūriau: "Eikit jūs nahui!"
Štai
didžiai gerbtinas vienas rimtas žurnalas atspaudė mano straipsnį, kurį parašiau
per vakarą - gavau 100€ honoraro. Knygą galėčiau parašyti per mėnesį, tačiau
jos nepajėgčiau sukurti nei per 5, nei per 8 vakarus. Tačiau, kai leidykla tau
pasiūlo 500€ honorarą prie kurios dirbai daugiau nei mėnesį - o gal ir du ir
tris - tai skamba kaip pasityčiojimas.
Tai
yra plėšikavimas. O jei autorius sutinka, jis neturi jokios savigarbos. Jis yra
kaip elgeta, prašantis išmaldos.
Elgeta!
Tai
ir yra autorinių teisių legali vagystė.
Natūraliai
kyla klausimas: ar man verta siūlyti savo kūrinį leidyklai? Jau verčiau
apskritai išleisti elektroninę versiją ir nemokamai, nesuteikiant leidyklai
jokių teisių. Arba apskritai neleisti, o paleisti kūrinį laisvai prieinamą
internete. Su griežtu griežčiausiu reikalvimu, kad jokia leidykla jo nepavogtų.
LEIDYKLA! Kad leidykla nevogtų, bet ne skaitytojas, ne tas eilinis piratas.
Kai
man pasiūlė 500€ honorarą, pasidomėjau spaustuvėje kiek kainuotų 200 psl.
knygos išleidimas kietais viršeliais. Paskaičiuokim tokios knygos atspaudimas -
7000€ (su PVM), kai tiražas 2000 egz. Tad vienos knygos spauda - 3,5€/egz. Už
kiek bus parduota tokia knyga? Mes puikiai žinome kainas knygynuose: tarkim,
kaina būtų tokia standartinė šiais laikais kokia - 12€. Teoriškai kalbant,
leidykla gaus 17 000€ pajamų. O jeigu knyga būtų spausdinama minkštais
viršeliais, tai 2000 egz. atspaudimas kainuotų perpus mažiau, bet negi manote,
kad autoriui honoraras būtų išmokamas dvigubai didesnis? Pasvajokit.
Teisingai,
įdėti pinigai leidyklai grįš negreitai, per keletą metų, tačiau turėkite omeny
- leidykla leidžia ne vieną knygą per metus ar pusmetį. Ten užsukama visa
mašina. Kiek gaus dailininkas, jei pašys iliustracijas? Na, 800€. Kažkodėl
dailininkai gauna daugiau? Toliau visų kitų, prisidėjusių prie knygos leidybos
neskaičiuokime - jie dirba už atlyginimą. Už tuos statistinius 600-700€ per
mėnesį. Ir jie dirba ne prie vienos knygos. Tik tegu neverkia leidyklos, kad
jos "vargsta" - mažos galbūt, bet didelės ir solidžios gyvena gerai.
Nueikite ir pasižiūrėkite kaip jos gyvena. O mano, kaip autoriaus honoraras,
toje visų leidyklos išlaidų dalyje koks?
2
proc. !
Ar
suvokiate reikalo esmę. Man, tam šūdvabaliui kūrėjui, kuris yra pirmas toje
visoje grandyje sumokamos gaidžio ašaros. Man, be kurio knyga neišvystų
pasaulio. Tai yra pažeminimas. O rašytojas paimdamas tuos 500€ neturi jokios
savigarbos.
Argi
tai nėra akivaizdi rafinuota vagystė?!
Ir dar man sako, jei rašytumėt suaugusiems -
gautumėt 800€. O va, mat vaikų literatūra, tai jau lengviau kuriama?! Bet net
800€ yra juokinga. Pagalvojau, gal mane kvailina. Pasiklausinėjau tų, kurie jau
gavo honorarą ir kažką išsileido. Ne, pasirodo, tai panašu į tiesą ir netgi
labai. Štai žinomai Lietuvoje autorei, išleidusiai net 6 knygas (!), didžiausią
honorarą, kokį tik leidykla kada jai sumokėjo buvo 3500€. Jau padariau,
padoriau... Bet tokių yra vienetai ir ji juokiasi, kad rašytojų sąjungos
senbuviai jai už tai labai pavydi.
Tada
pradėjau galvoti ir vis tebegalvoju: ar man verta ką nors atiduoti leidyklai.
Pragyvenimui galiu užsidirbti kitaip, o knygas galiu rašyti savo malonumui ir
sakaitytojams atiduoti skaityti veltui, jei jau esu kažko vertas. Kodėl aš, jei
mano knygas imtų pirkti, turėčiau mainti leidyklą? Tik tam, kad patenkinčiau
savo ego? Garbė? Rašytojas... Skamba išdidžiai. Kaip ir : "Aš lietuvis!"
- basomis kojomis iš kurio valstybė atima paskutines kelnes.
Betgi
norėdamas tos garbės aš galiu pats už savo pinigus išsileisti spaustuvėj kokius
50 egz. ir apdalinti draugus ir tas mano ego bus patenkintas. Ar aš jaučiuosi
turys kažką svarbaus žmonėms pasakyti, ko dar jie negirdėjo? Tai prašau,
Pranuk, rašyk ir paleisk veltui skaityti. Kodėl tu turi maitinti leidyklą.
Kodėl tu turi arti, o leidyklos savininkas važinėti naujutėlaičiu mersu? Hmmm
...
Ir
dar subiesino, kai leidykloje išgirdau, jog aš dar turėsiu reklamos dėlei
vaikščioti į susitikimus su neva skaitytojais - gerbėjais. Palaukit, man
sumokės 500€ ir aš dar turėsiu knygą pats reklamuoti?! Norisi nusikeikti.
Marketingu privalėtų užsiimti pati leidykla, o ne autorius.
Man
gailą žiūrint, kaip mano draugas vargsta feisbuke vis skelbdamas, kaip ten,
kaip kitur kažkur su skaitytojais susitikinėja.
Ne,
tai yra absoliuti nesąmonė! Ir niekas manęs neįtikins kitaip. Aš suprantu, jei
skaitytojai to reikalauja. Aš suprantu, jei yra knygos pristatymas - vienas!
Bet kai tai yra daroma dirbtiniu būdu - man yra bjauru. Vienintelis racionalus
grūdas yra tai, jog rašytojas susitikdamas su skaitytojais patenkina savo
savimeilę - jis kaip koks dainininkas susilaukia aplodismentų iš salės. Bet ne
daugiau. Visa kita yra vergavimas leidyklai.
Man
būtų galima spjauti į veidą ir sakyti: "Ko tu čia inkšti, jei nesiseka
prasibrauti į rinką. Nepatinka, nenori, bjauru - nerašyk!" Bet čia yra
beveik kas pasakyti žmogui: tau nepatinka produktų kainos - neik į parduotuves
ir nepirk. Badauk.
Visame
tame rašytojų ir leidėjų jovale yra daug falšo, pasipūtimo, garbėtroškiškumo -
matyt, taip turi būti. Be didelių ir gudrių išvedžiojimų ir priedangų,
pasakysiu, autoriai rašo dėl dviejų pagrindinių priežasčių: pinigų ir garbės.
Trečia plunksnagraužių kategorija, kurių yra išties mažuma, yra tie, kurie iš
ties nori ir gali pasakyti kažką naujo ir kieto.
Na,
taip, vis tas ego patenkinimas. Tačiau aš radau būdą patenkinti savo
tuščiagarbiškumą - rašau blog'ą. Kartais mano sukurtą istoriją (vadinkite jas
kaip norite) perskaito 500-3000 žmonių ir mano ego jau patenkintas - aš
laimingas. O dar gaunu kokius keliasdešimt patiktukų feisbuke ir suprantu, jog
rašau ne be reikalo. Ir svarbiausia nesuku sau kiaušų dėl autorinių teisių. Ir dar
man parašo moterėlė: "Tik rašykit, jūs man atvėrėt akis - aš kitaip
pradėjau žiūrėti į gyvenimą"; kitas: "Rašykit, jūs man priminėt
vaikystę". Puiku - ego patenkintas. Kažkam gerai, kažkam padėjau. Vakar
paleidau istoriją apie vieną miestelį - per kelias valandas perskaitė 500
žmonių. Ką tai reiškia? Tai reiškia, jei visas istorijas sudėčiau į
publicistinio pobūdžio knyga ir ji būtų išleista , tarkim, 1000 egz tiražu,
skaitytojai per kelias valandas būtų "išpirkę" pusę tiražo.
Ne,
nebūtų išpirkę, nes knygyne nepirktų. Galų gale manęs ten nerastų. Juk aš
nežinomas. Tad kurių galų rašyti ir nešti į leidyklą, ir atiduoti savo darbą su
visom kažkokiom keistom autorinėm teisėm? Kad mane apiplėštų, kad aš kažkam
sukurčiau gerą gyvenimą? Na, jaune. Paprastas skaitytojas nevagia, nepiratauja
- jis perskaito tai ko negalėtų perskaityti už pinigus, nes jam gaila išleisti
10-30€, nes jam tie pinigai reikalingi duonai ir pienui, bet ne kažkokiai
knygai, kuri galbūt netgi yra abejotinos vertės. Kiek aš tokių beverčių knygų
esu nusipirkęs, apgautas leidyklos reklamos. Ar pastebėjot kokios pasidarė
storos knygos? Juk tai yra analogija prekės įpakavimo didinimui, nors toje
dėžutėje yra tik 2/3 kruopų. O jei dar jos su vabaliukais?
Blefas
jog leidyklos ieško naujų autorių. Jos ieško naujų pinigų.
"Sveiki, peržiūrėjome jūsų kūrinių ištraukas. Rašote gerai, turite
savitą stilių, tačiau jūsų kūryba išeina už populiariojo žanro ribų. Mums būtų
sudėtinga ją pozicionuoti, priskirti vienai ar kitai kategorijai, o neturint
gero reklamos plano, nukreipto į tikslinę auditoriją, knyga gali neatrasti savo
skaitytojo. Taigi kol kas bendradarbiavimo pasiūlyti
negalime. Pagarbiai, N.N. (vardo ir pavardės neskelbsiu - mano pastaba) Autorių agentūra."
negalime. Pagarbiai, N.N. (vardo ir pavardės neskelbsiu - mano pastaba) Autorių agentūra."
Ir žinote kas man tai parašė? Nepriklausoma nacionalinė autorių agentūra,
kuri skelbia: "mes tikime, kad Lietuvoje yra šimtai ar net tūkstančiai
talentingų autorių, rašytojų, kūrėjų. Tačiau kodėl nuolat girdime tuos pačius
vardus ir skundžiamės, kad neatsiranda naujų įdomių knygų? Kai valstybės
dotacijos ir dėmesys rašytam žodžiui kasmet mažėja, mes manome, kad atėjo metas
privačiai iniciatyvai. Sveiki atvykę į
Nepriklausomą nacionalinę autorių agentūrą (NNAA)!"
Nepriklausomą nacionalinę autorių agentūrą (NNAA)!"
Ką tai reiškia? Tiesiog per sunku per mane bus uždirbti pinigus.
Turi savitą stilių, gerai rašai - bet še tau špygą po nosimi. Tu neįdomus,
nes gali būti abejotinai pelningas. Gaila net 500€!
Na, bet tai yra problemos susijusios su brovimosi į rinką...
Ne, ne ir dar kartą ne!
Rinka, buvimas rinkoje, brovimasis į rinką
ir išgyvenimas rinkoje yra tampriai susijęs su leidyklų pelnu, pinigai ir
autorinėmis teisėmis, o visa tai su vadinamuoju ir piratavimu. Visa tai yra
leidyba.
Štai didelė leidykla parašė:
"Ačiū, kad siuntėte savo rankraštį į mūsų leidyklą. Neneigsiu – skaityti
buvo visai linksma – bet, deja, išleisti jo negalime."
Tai jeigu buvo linksma skaityti argi nebus linksma skaityti paprastam
žmogui?
"... jūsų kūryba išeina už
populiariojo žanro ribų".
Na,
va - netelpu į rėmus. Ne, aš suprantu, kad esu didelis žmogus - mano ūgis 192cm.,
o svoris 105 kg, bet aš ne krepšininkas. Bet jeigu mažaraštis krepšininkas
parašytų knygą apie tai kaip jis verda kukulius, tikriausiai leidyklų durysa
atsivertų akimirksniu.
Jei
manote, kad leidyklos neišgyventų mokėdamos autoriams didesnį honorarą, tai
pasakysiu leidyklom: tai kurių velnių eikvojate tiek daug popieriaus toms
knygoms, kodėl tekstus spausdinate milžiniškomis raidėmis, kodėl pučiate savo
produktą?! Anksčiau tos pačios knygos buvo 2-3 kartus plonesnės ir kas
nesugebėdavo įžiūrėti, pabalnodavo nosis akiniais. Po velnių, leidyklos, jei
čia Lietuvoje brangu, spauskite knygas Kinijoje, lenkijoje - ten pigiau.
Mane
galima visai pravardžiuoti: kvailiu, verkšlenančiu nevėkšla, nevykėliu grafomanu,
idiotu ir netgi "vatniku" (kas mūsuose labai populiaru) - patyčios
pas mus jau tapo norma - tačiau yra nenormalu, kai netgi kai kurie gerbtini rašytojai
iš honoraro vos sutenka vaistams ir pavasariais už gautus centus iš LATG'os
užsikamšo mokesčių skyles.
Visad,
kai man kyla klausimų, pabandau ieškoti atsakymų istorijoje. O kaip visa ta
velniava atsirado?
Pirmasis autorių teisių įstatymas
buvo cenzūros įstatymas!
Jame nebuvo kalbama apie
autorius, bet niekas neskatino autorių kurti. Autorių teisėms XVI a. Anglijoje
nebuvo jokio pavojaus, o ką tik pasirodęs spausdinimo presas (pirmoji pasaulyje
kopijavimo mašina) suteikė rašytojams papildomos energijos. Tiek energijos,
kad, tiesą sakant, Anglijos vyriausybė susirūpino, jog išspausdinama ne per
mažai, o per daug kūrinių. Naujoji technologija leido skaityti
maištingus kūrinius daugybei žmonių, tad vyriausybei prisireikė skubiai rasti
būdą, kaip kontroliuoti spausdinamų leidinių srautą. Taip cenzūra tapo tokia
pat teisėta administracine funkcija, kaip kelių tiesimas.
Vyriausybė įkūrė privačią
cenzorių gildiją – Londono raštininkų kompaniją (London Company of Stationers), kurios pelnas priklausė nuo
jai skirtų užduočių atlikimo. Raštininkams karalius suteikė monopolines teises
į visus Anglijos spaudinius, tiek naujus, tiek senus, mainais už tai, kad
raštininkai budriai prižiūrės, kas yra spausdinama. Jiems buvo suteikta ne tik
išskirtinė teisė spausdinti, bet ir teisė konfiskuoti nelegalius spausdinimo
presus bei deginti nelegaliai išspausdintas knygas. Nė viena knyga negalėjo
būti išspausdinta prieš tai nepatekusi į kompanijos registrus ir nė viena knyga
negalėjo patekti į registrus prieš tai nepraėjusi karališkosios raštininkų
cenzūros. Taip Londono raštininkų kompanija tapo privačia, pelno siekiančia
policine jėga.
Sistema gana atvirai tarnavo
prekeiviams ir vyriausybei, o ne autoriams. Į kompanijos registrus knygos buvo
įtraukiamos su jas tikrinusių raštininkų, o ne autorių vardais. Pagal sutartį
knygą užregistravęs raštininkas įgydavo „autoriaus teises“ ir išskirtinę teisę
ją spausdinti. Šios knygos negalėjo spausdinti net kiti raštininkai, o kilusius
ginčus spręsdavo kompanijos teismas.
Tai nebuvo kokia nors nauja
anksčiau veikusios autorių teisių apsaugos forma, nes iki tol nebuvo jokių
formalių autorių teisių, kurias būtų galėję perimti raštininkai. Raštininkų
teisė buvo nauja teisė, besiremianti sena monopolinių teisių suteikimo
įvairioms gildijoms tradicija. Autorių teisės, t.y. visuotinai paplitęs
draudimas kopijuoti, tiesiog neegzistavo. Žmonės dažnai patys atsispausdindavo
vertingus leidinius, ir būtent dėl to šie leidiniai išliko iki mūsų dienų.
Žinoma, kai kas galėjo džiūgauti platindamas potencialiai šmeižikiškus
dokumentus ar knygas, valdžios laikomas pavojingomis ir maištingomis. Tačiau
tokios knygos nekėlė grėsmės privačiai nuosavybei, jos galėjo tik suteršti
reputaciją. Nors anksčiau buvo taikomos specialios privilegijos (tuomet
vadintos „patentais“), suteikiančios išskirtinę teisę spausdinti kai kurias
knygas, tačiau iki raštininkų kompanijos įkūrimo nebuvo nei spausdinti
draudžiančio įstatymo, nei pačių autorių teisių, kaip privačios nuosavybės,
kuri gali būti perduota, idėjos.
Kiek ilgiau nei šimtmetį tokia
valstybės ir raštininkų partnerystė veikė be sutrikimų. Raštininkai pelnėsi iš
savo monopolio, o vyriausybė per raštininkus kontroliavo informacijos sklaidą.
Baigiantis XVII a., dėl politinių pokyčių vyriausybė kiek atleido cenzūros
gniaužtus ir leido sunykti raštininkų monopolijai.
Monopolijos griūtis buvo gera
naujiena ilgai engtiems autoriams ir nepriklausomoms spaustuvėms, tačiau tai
buvo katastrofa raštininkams, todėl jie netrukus sulipdė strategiją, kaip
išsaugoti savo pozicijas liberaliame politiniame klimate.
Naujoji raštininkų strategija
rėmėsi prielaida, kuria iki šiol remiasi visi leidybos konglomeratai. Ši
prielaida teigia, kad autoriai paprastai neturi galimybių platinti savo kūrybą.
Parašyti knygai pakanka pieštuko, popieriaus ir laiko, tačiau tam, kad ji būtų
išplatinta, reikia spausdinimo preso, transportavimo tinklo ir išankstinių
investicijų į spausdinimo medžiagas bei įrangą. Taigi raštininkai numatė, kad
rašantys ir savo kūrybą platinantys žmonės privalės bendradarbiauti su
leidėjais, ir šį faktą maksimaliai panaudojo savo tikslams. Jie pasisakė
parlamente ir iškėlė tuo metu naują argumentą, kad autoriai neva turi natūralią
nuosavybės teisę į tai, ką jie parašė, ir tokia teisė, kaip ir kita nuosavybė,
gali būti perleista kitai šaliai pasirašant atitinkamą sutartį.
Nors raštininkai žinojo, kad
autoriams nebus kitos išeities ir jie bus priversti perleisti tas teises
leidėjams, tačiau jiems pavyko įtikinti parlamentą ir išvengti kaltinimų
cenzūra, nes naujos autorių teisės buvo siejamos ne su valdžios draudimais, o
su tariamu autorių teisių gynimu. Parlamente buvo šiek tiek pasiginčyta dėl
teisinių ir politinių detalių, bet galų gale visi raštininkų siūlymai buvo
priimti ir tapo statutine Anglijos teise. 1709 m. buvo priimtas pirmasis autorių
teisių dokumentas – Anos statutas, įsigaliojęs 1710-aisiais.
Autorių teisių apsaugos čempionai
dažnai teigia, kad priėmus Anos statutą, autoriai galų gale sulaukė ilgai lauktos
ir užsitarnautos apsaugos. Net šiandien jis vis dar cituojamas teisiniuose
ginčuose ir leidybos pramonės pranešimuose žiniasklaidai. Tačiau tokia šio
statuto interpretacija prasilenkia su sveiku protu ir istoriniais faktais.
Autoriai, iki tol nesinaudoję autorių teisių apsauga, nematė jokios dingsties
staiga imti reikalauti gana paradoksalios galios, apribosiančios jų darbų
sklaidą, ir jie to nedarė. Anos statuto galiomis naudojosi tik patys
raštininkai, susirūpinę savo monopolio žlugimu. To laikmečio liudininko lordo
Camdeno žodžiais, peticiją atnešę raštininkai „...atėjo į parlamentą su
ašaromis akyse, netekę vilties ir nusiminę. Norėdami sukelti užuojautą, jie
atsivedė savo žmonas bei vaikus. Jiems pavyko įtikinti parlamentą, ir šis jiems
suteikė statutinę apsaugą.“
Be to, raštininkai, teisingai
numatydami, kad autorių teisės bus perduodamos leidėjams, gudriai pasiūlė, kad
autorių teisės kaip nuosavybė, kurią būtų galima parduoti bet kam, priklausytų
patiems autoriams. Toks siūlymas buvo įžvalgus taktinis ėjimas, nes parlamentas
buvo susirūpinęs, kad vėl nesusikurtų centralizuota knygų leidybos monopolija
ir nebūtų atgaivinta karališkoji cenzūra.
Benjaminas Kaplanas, Harvardo
universiteto teisės profesorius emeritas ir gerbiamas autorių teisių
tyrinėtojas, taip apibrėžia raštininkų poziciją: „Raštininkai tvirtino, kad jie
negali apsaugoti trapios nuosavybės, vadinamos knygomis, ir tokiu būdu skatina
išsilavinusius žmones rašyti jas be apsaugos nuo kopijavimo. [...] Akivaizdu,
kad galima atsekti teises iki pirminio autorystės šaltinio, bet tai neturi būti
sureikšminta. Jei nenorime leidybos verslo atiduoti į keleto monopolistų
rankas, jei norime, kad statutas būtų lyg „universalus patentas“, turime matyti
pavojų, kad raštininkas gali įgyti teises į knyga, taigi ir teises į autorius.
Raštininkas bet kokiu atveju žinos, kad pasirašius sutartį teisės tuojau pat
atiteks jam, kaip ir anksčiau, įsigijus rankraštį. [...] Manau, kad būtų
teisinga sakyti, kad leidėjai, iškeldami autoriaus interesus kartu su savo
interesais, įžvelgė savo taktinius privalumus ir tai tam tikru būdu
atsispindėjo statute.“
Iš istorinės perspektyvos Anos
statutas atrodo kaip užtaisytas autorių teisių apsaugos ginklas. Jame matomas
visas, kol kas dar neužmaskuotas šiuolaikinės autorių teisių apsaugos
mechanizmas. Apie autorių teises jame kalbama kaip apie nuosavybę, tačiau ši
nuosavybė numatyta leidėjams, o ne autoriams. Kalbama apie naudą visuomenei,
kurią atneš žmonių skatinimas rašyti knygas, tačiau nepateikiama jokių įrodymų,
kad tie žmonės ims nerašyti knygų, jei nebus autorių teisių. Vietoje to
raštininkai aiškina, kad leidėjai neišgalės spausdinti knygų be apsaugos
nuo konkurencijos ir kad spaustuvininkai neišgalės garbingai gaminti knygų, jei
naudosis nevaržoma spausdinimo laisve. Jų išvada buvo ta, kad be patikimo
platinimo perspektyvos autoriai beveik neberašys knygų.
Va, kaip...
Šį tekstą apie autorinių teisių
atsiradimą ne aš sukūriau, ne aš išverčiau. Aš jį pasisavinau iš www.anarchija.lt . O tekstą išvertė koksai
tai R.B., naudodamasis šiuo šaltiniu: http://questioncopyright.org
Kaip siejasi autorinės teisės visu mano
tekstu? Tampriai. 1992 metais tokiu būdu aš praradau bet kokias teises į vieną
vaikišką knygutę, nes tada man verkiant reikėjo pinigų. Tada gavau
"išmaldą" iš vienos leidyklos, pasirašydamas šėtonišką sutartį.
Iš manęs galima išsityčioti, man gali
užsiverti visų leidyklų durys už šitas erezijas, tačiau vistiek nesuprantu
kodėl mūsų rašytojai tyli šiknas suraukę. Prarasta bet kokia savigarba. Bijau
ką nors pasakyti, nes ką nors užsiutinsiu. Bijau savo knygą talpinti internete,
nes pavogs. Bijau, nes bijau, nes esu vergas, nes esu baudžiauninkas, nes esu
tuščiagarbis, biednas rašytojėlis, kaip artojėlis...
Eikite į knygų mugę, pirkite knygas pigiau,
neškite leidykloms kapitalą, kad jos savininkas galėtų išvertęs pilvą
pasideginti Havajų pakrantėje... Net jei tu turi savitą stilių, net jeigu tu
nori rašyti, tavęs nereikia.
Tad imkite ir skaitykite mane veltui, kol dar
neapmokestino interneto pagal autorinių teisių įstatymą. O juk kodėl ne?!
Prano pavyzdys užkrečiamas.Kad straipsnį paskelbė lrytas.lt - pasiekimas.Bet sistema nepasikeis.
AtsakytiPanaikinti