2016 m. lapkričio 7 d., pirmadienis

Kai pasibaigia žmogaus teisės



Policininkų "perekuras" A. Mackevičiaus gatvėje. 2016m. pavasaris
368-oji istorija. Apie kelių patrulius...
Nors baigiau rašyti savo istorijas, jas ir toliau ketinu numeruoti, žinoma, jei tai bus istorijos. Kažkaip smagu. Apskritai, skaičiai man patinka. Skaičiai, tvarka, lygtys, funkcijos... man sako: "Tu menininkas" arba "Tu prie meno". Kai stoviu šalia meno - aš prie meno, tačiau man visiškai nesvetimi tikslieji mokslai ir be jokio galvos skausmo galėčiau būti fiziku, chemiku, gydytoju, inžinieriumi, architektu... Galėčiau ir robotus kurti, jei tik susidarytų palankios aplinkybės, bet dabar esu kuo esu ir istorija ne apie tai.
Rytas.
Mūsų šeima skuba į gimtadienį. Liko pusvalandis. Važiuoti netoli. Bet kažkokios bjaurios nuojautos vedamas, išeinu pasižiūrėti mašinos.
Na, taip - nuleista priekinė padanga.
Tuoj pripūsiu. Išsitraukiu kompresorių, pajungiamą nuo prikurkės, makteliu kištuką lizdan. Vedu automobilį - tas neužsiveda, nes pasirodo akumuliatorius jau pridusęs ir man akyse "numiršta".
Kągi, vadinasi važiuosime kitu automobiliu. Perkraustau vaikiškas kėdutes į antrąją mašiną. Šeima, gyvenanti mieste privalo turėti du automobilius!
Šitas užsiveda. Tačiau besisukinėdamas, priekiu už kažko užsikabinu, sutraška - niekis. Išvažiuojame.
Mes jau netoli gimtadienio vietos, kai man paskambina draugas, kuriam neseniai "plyšo" skrandis. Vos žmogus nenumirė. Menki juokai kai trūksta maitinančioji arterija ir kraujas išsilieja į skrandį.
Pakeliu ragelį - aš be laisvų rankų įrangos. Man jos nereikia, nes paprastai važiuodamas nekalbu ir į skambučius vengiu atsiliepti. Kaip yra pavojinga važiuojant kalbėtis telefonu, pastebėjau dar tada, kai nebuvo jokių draudimų, dar 1997-aisiais, kai kartą grįžtantį su reikalais iš Panevėžio netikėtas kliento skambutis mane užklupo vos įvažiavus į miestą. Pokalbį baigiau tik ties geležinkelio stotimi ir labai nustebau, jog nepamenu kaip įveikiau tą didoką kelio atkarpą su pėsčiųjų perėjomis ir šviesoforais. Smegenys tiesiog perėjo į autopiloto režimą. Nuo to karto ir vengiu kalbėtis telefonu važiuodamas, nes nemanau, jog ir laisvų rankų įranga, atsiradusi gerokai vėliau, man leistų vienodai koncentruotis ir į pokalbį ir į kelią. Bet šįkart atsiliepiau, nes draugas ką tik paleistas iš ligoninės. Tačiau priekyje pastebiu policijos patrulių automobilį. Telefoną nuleidžiu... Draugas kažką pliurpia. Kai patruliai pravažiuoja, pakeliu prie ausies telefoną ir sakau:
-Aš tau preskambinsiu, važiuoju...
-Supratau. Gerai.
Kaip gerai, kad žmonės tai supranta.
Įkišu mobiliaką kišenėn. Bet netrukus galinio vaizdo veidrodėlyje išvystu kelių patrulių automobilį. Negi pastebėjo! Šūdas! O gal tik mane nori aplenkti... Ne. Įsijungia švyturėliai, garsinis signalas... mane stabdo. Na, ką darysi. Sustoju. Prieina jauna pareigūnė. Mano akimis - mergaičiukė. Aišku tai siurprizas! Kažkaip visai malonu išvysti besišypsančią merginą.
-Kas atsitiko?
-Su jūsų automobiliu ne viskas tvarkoje... - netikėtai sako ji.
-O kas su juo? - nustembu.
Kas gali būti negerai su mano automobiliu!
Išlipu. Pareigūnė man rodo į automobilio priekį. Ot velnias - valstybinis numeris kabo tik ant vienos kniedės. Pasirodo važiuodamas iš kiemo su numeriu užkabinau smėlio dėžę.
-Ė, bet jūsų vairuotojo pažymėjimo galiojimas seniai baigęsis! - pastebi pareigūnė.
Giliai nustembu ir aš pats. Kaip taip gali būti! Pasirodo jau metai laiko važinėju su pasibaigusio galiojimo teisėmis. Vairuoti galiu ir moku, bet teisės nebeturiu. Vairuoju be galo seniai, bet dėl senos datos, vairuoti nebegaliu, tarsi nemokėčiau. Keistas tas pasaulis... Bet viskas logiška.
-Na va, stabdėme dėl numerio, o va prie ko prisikabinau, - šypsosi mergina, bet netrukus priduria: - Jūsų nebausime, bet pažadėkite, kad susitvarkysite. Nepaveskite manęs, - paprašo ji.
Be abejo aš jos nenuvilsiu! Be abejo, išsiimsiu naują vairuotojo pažymėjimą - be kalbų. Tad dabar vaikštau pėsčiomis arba mane vežioja žmona. Visai smagu pabūti keleiviu. Bet ne tai šioje istorijoje svarbiausia.
Policijos patrulių ekipažas buvo jaunas. Merginos porininkas - jaunas vaikinukas. Man nereikėjo jų prašyti, kaulyti: "Būkit žmonės..."
Kartą man policininkas į tokį prašymą atkirto: "Mes ir esame žmonės" ir toliau sau pildė protokolą.
Bausti ar pasigailėti?
Manęs pasigailėjo tik 1999 metais, viršijus greitį 20 km/h. Tik vieną kartą! Kitą kartą negailestingai nubaudė viršijus 9km/h greitį - važiuojant iš Vaišvydavos. Ir todėl visą laik, kaip ir visi, keikiau kelių patrulius, jog šie ne visai žmonės. Jog tykoja ir baudžia. Tačiau šįkart nė prašyti nereikėjo. Juk ir iš tiesų, koks aš kelių eismo taisyklių pažeidėjas? Paprasčiausiai pražiopsojau pažymėjimo galiojimo datą. Na, kas nagrinėjasi galiojimo datas?! Aš turiu pakankamai kitų daugybę rūpesčių, nei sekti dokumentų galiojimo datas. Pražiopsojau. Nors sakoma, jog už žioplį ir valstybė neatsako, tas posakis yra visiškai neteisingas. Žiopliui valstybės pareigūnas turėtų atleisti, jį suprasti ir nebūti akla, kurčia kompiuterine programa, besąlygiškai vykdanti savo funkciją. Šalia įstatymo turi būti žmogus, suprantantis, jog įvertinus situaciją, galima pažeidėjui ir atleisti. Šįkart man atleido. Ir aš buvau be galo laimingas! Taipogi supratau, jog policijoje vyksta pokyčiai - ateina nauja, jauna karta, kuri kitaip supranta savo pareigą patruliuojant keliuose. Žioplam vairuotojui galima atleisti - negalima gailėtis piktybiškų pažeidėjų, tikrai keliančių grėsmę keliuose. O juk tokių, mes vairuojantys keliuose ir gatvėse matome dešimtimis.
Paskui pasidžiaugiau ir kitkuo. Policija mane be galo seniai stabdė. Kitu atveju jau seniai būčiau sužinojęs apie savo teisių pabaigą. Vadinasi esu drausmingas vairuotojas.
-Nusilupkite numerį ir pasidėkite už stiklo, - pasiūlo man pareigūnė.
Kur čia lupsi. Belupdamas gali bamperį apgadinti, numerio skardelę sulankstyti. Bandau išsižiojusią kniedę atgal sugrūsti į skylę - iki namų laikytų. Nevyksta. Pareigūnė man grąžina vairuotojo pažymėjimą. Tą kišu į piniginę. Tuo metu pati pareigūnė pasilenkia ir bando atitrūkusią kniedę įkišti skylėn.
-Nevarkit, pats susitvarkysiu, - sakau jai. Po galais! Juk aš vyras ar ne vyras. Bet mergina šaunuolė. Tokių dar nebuvau sutikęs. Apskritai tokių angelų sargų neteko matyti. Tikri angelai.
Padėkoju policininkei, o pats kniedę visgi įgrūdu skylėn - iki namų laikys, o jau namuose turiu įrankių, prisikniedysiu.
Štai kaip man šįkart nutiko.
Ne viskas čia, toje Lietuvoje vien į blogą krypsta.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą